H ιστοσελίδα αποθηκεύει μόνο τα απαραίτητα cookies για να λειτουργήσει σωστά. Με τη συγκατάθεσή σας θα χρησιμοποιήσουμε επιπλέον cookies: α. Για βελτίωση της περιήγησης (πχ. γλώσσα), επιλέξτε «ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΜΟΝΟ». β. Για ανάλυση της επίδοσης, λειτουργικότητάς της ιστοσελίδας και την προβολή εξατομικευμένου περιεχομένου, επιλέξτε «ΟΛΑ ΤΑ COOKIES». Για περισσότερες πληροφορίες και για να ανακαλέσετε τη συγκατάθεσή σας, πατήστε εδώ.

22nd NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM - SEA THE CHANGE

22nd NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM - SEA THE CHANGE

Η Moore Greece συμμετείχε ως χορηγός στο «SEA THE CHANGE» που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του 22ου NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM, την Πέμπτη 25η Μαΐου 2023, στο Tatoi Club. Ομιλητές ήταν:
 
  • DECARBONISATION: Γιώργος Πατέρας, Chairman – HELLENIC CHAMBER OF SHIPPING
  • INTERSECTION ΟF HUMAN PERFORMANCE, TECHNOLOGY & TRAINING: Κώστας Κόντες, Managing Director - V.SHIPS GREECE
  • DIGITALIZATION: Γιώργος Πουλαράς, CEO - ENESEL
  • DIGITALIZATION: Μάνθος Μαχαίρας, Αντιπρόεδρος, AMMITEC - Association of Maritime Managers in Information Technology & Communications & CIO – METROSTAR
  • ESG: Δρ. Κωνσταντίνος Ρόκκος, Chairman & CEO TST International SA  

Συντονιστής ήταν ο Άγγελος Παντουβάκης, Κοσμήτορας Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιά.


Από την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που πραγματοποιήθηκε ανάμεσα στο εξαιρετικό panel, ξεχωρίσαμε τα ακόλουθα κύρια μηνύματα:


1. Ως προς το περιβάλλον και τα καύσιμα του μέλλοντος για την ναυτιλία:
  • Τα επικρατέστερα καύσιμα για να αντικαταστήσουν το πετρέλαιο για την κίνηση των πλοίων είναι το υδρογόνο και η πυρηνική ενέργεια.
  • Η δέσμευση και αποθήκευση του άνθρακα (carbon capture) αποτελεί μια πρακτική που θα βοηθήσει στην βελτίωση των περιβαλλοντικών δεικτών της ναυτιλίας στο εγγύς μέλλον.
  • Οποιαδήποτε αλλαγή στο καύσιμο θα έχει εξαιρετικά υψηλό κόστος, μια που θα πρέπει να συνυπολογιστεί τόσο η επένδυση στη μετασκευή των σχετικών μερών του πλοίου, όσο και το κόστος του προσωπικού που θα πρέπει να είναι κατάλληλο και κατάλληλα προετοιμασμένο για να μπορεί να διαχειριστεί με ασφάλεια το νέο καύσιμο.

2. Ως προς τον ανθρώπινο παράγοντα
  • Η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει ως αποτέλεσμα την ραγδαία αύξηση του όγκου των δεδομένων.
  • Ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι ο ρόλος της τεχνολογίας είναι υποστηρικτικός στη λήψη των αποφάσεων και ότι η ανθρώπινη κρίση και εμπειρία δεν μπορούν να αντικατασταθούν, τουλάχιστον στο ορατό μέλλον, με artificial intelligence.
  • Ο όγκος των δεδομένων σε συνδυασμό με την ανθρώπινη κρίση αυξάνουν την επίγνωση. Επομένως μειώνουν κόστη από την βελτίωση της δυνατότητας προγραμματισμού των εργασιών του πλοίου (predictive maintenance).

3. Ως προς το ESG reporting στη ναυτιλία
  • Η πίεση προς τη ναυτιλία προέρχεται προς το παρόν από τους επενδυτές και τους δανειστές.
  • Προς το παρόν δεν είναι προαπαιτούμενο για τη χρηματοδότηση αλλά η ύπαρξή του οδηγεί σε βελτίωση των spreads.
  • Προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν. Το ESG είναι ουσιαστικά άλλη μια παρουσίαση της εταιρίας, η οποία παρουσιάζει τις δράσεις και επιδόσεις της εταιρίας (μέσα από την εφαρμογή συγκεκριμένων προτύπων, των Sustainability Standards) στα τρία πεδία ενδιαφέροντος του ESG, δηλαδή το περιβάλλον, την κοινωνία και τη διακυβέρνηση.
  • Είναι λογικό ότι οι ελεγκτικές εταιρίες μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες σχετικές με το ESG Reporting, ιδίως αφού μελλοντικά η πληροφόρηση θα καλύπτει τόσο οικονομικά όσο και άλλα στοιχεία (Integrated Reporting).


Όπως επισήμανε ο κ Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, το δανειακό χαρτοφυλάκιο της ελληνόκτητης ναυτιλίας έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια από US$ 75δις. σε US$ 40δις.

Στη Moore Greece πιστεύουμε ότι η ελληνική ναυτιλία μπορεί με εξωστρέφεια να διεκδικήσει και πάλι μεγαλύτερο μερίδιο από τη χρηματοδότηση ώστε να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της. Αυτό θα είναι εφεξής δύσκολο χωρίς ESG reporting, μια που μεγάλη μερίδα χρηματοδοτικών οίκων, ιδίως σε Ευρώπη και Αμερική, υπόκεινται οι ίδιοι σε υποχρεώσεις για ESG Reporting, με αποτέλεσμα να το έχουν εντάξει (προς το παρόν με ερωτηματολόγια και πριμοδοτήσεις spreads) και στις δικές τους χρηματοδοτικές αποφάσεις. Επίσης, δεδομένου ότι δεν αναμένουμε άμεσες αλλαγές στα καύσιμα των πλοίων, διαβλέπουμε ότι στα επόμενα χρόνια η ανταγωνιστικότητα των ναυτιλιακών εταιριών ως προς τη χρηματοδότηση θα κριθεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό από τη διαφάνεια, συνέπεια και υπευθυνότητα με την οποία θα προσεγγίσουν το ESG Reporting